Een verstoorde werkrelatie

Als die ander zich nou eens vriendelijker opstelt, krijg ik het weer naar mijn zin.” OF “Als hij nou eens niet zoveel praat, wordt er misschien ook ‘ns een keer naar mij geluisterd…

Soms zijn mensen in een samenwerkingsverband terecht gekomen waar de individuele leden niet voor elkaar gekozen hebben. Denk aan een organisatie, een vereniging of club. En dan kan een prettige samenwerking ineens omslaan in verwijdering, boosheid en frustratie. Omdat er geen herkenning of begrip is voor het gedrag van de ander.

Het is makkelijk (en menselijk) om met de vinger naar de ander te wijzen. Maar het gedrag van een ander kun je niet veranderen. Wel hoe je er zelf mee om kunt gaan.

Wat vindt men van jou?

Dichtbij mij is een jongeman; gehandicapt en zit in een rolstoel. Als hij zich zou aantrekken van wat een ander van hem vindt en hoe er ‘over’ hem wordt gepraat (letterlijk en figuurlijk), dan kan hij wel de hele dag bezig zijn om te vertellen dat hij danwel in een rolstoel zit, maar ook een gewoon mens is met gevoelens, die graag meepraat en plezier heeft en zijn dagelijkse boodschappen moet doen. De hele dag anderen dat proberen te laten inzien…, daar zou je toch ongelooflijk moe, boos of gefrustreerd van raken. Dat doet hij dan ook niet. Hij heeft zijn eigen weg gevonden om met vooroordelen om te gaan.

Samenwerken op je eigen eigenwijze wijze, met je eigen-aardigheden

Heb je ook iemand in je omgeving, waar je het echt niet mee kan vinden? Ga het gesprek aan. Leer de persoon kennen. Vraag hem/haar naar het waarom van het gedrag. Doet de persoon dat altijd? En belangrijk: oordeel niet. Maar leg uit wat dit gedrag met jou doet. In een normale (werk)relatie wil de ander jou helemaal niet kwetsen. Door erover te praten, krijgt de ander begrip voor jouw gevoelens en hoe jij naar bepaalde zaken kijkt. En als de lucht is geklaard, kan de samenwerking weer plezierig verlopen.

Irene van GoFranky: “Mijn doelstelling als (vitaliteits)coach is te werken aan gezonde en stabiele organisaties waarbinnen het plezierig samenwerken is en men oog heeft voor het talent van elke medewerker.”