hoe je nieuwe medewerkers aan je bedrijf kunt binden

Het waarmaken van de verwachtingen die je wekt tijdens een wervingstraject is heel belangrijk om niet het risico te lopen dat een nieuwe collega voortijdig weer afhaakt èn afbreuk doet aan de goede naam van je organisatie.

voortijdig uit dienst

Uit onderzoek blijkt dat 20% van de nieuwe medewerkers binnen 45 dagen vertrekt en 5% al na een eerste werkdag! Vaak wordt het welkom heten overgelaten aan de afdeling waar iemand gaat werken. En in de hectiek van alle dag wordt te weinig stilgestaan bij het belang van deze eerste periode. De eerste 90 werkdagen zijn heel belangrijk voor een nieuwe medewerker. Werkt iemand langer dan is de kans groot dat deze nieuwe collega ook voor langere tijd in dienst blijft. Het risico dat mensen te snel hun baan verlaten hangt samen met het waarmaken van de verwachtingen die je wekt tijdens het recruitmenttraject. Als een organisatie niet aan de verwachtingen voldoet, raak je de met veel moeite en kosten verkregen nieuwe collega weer kwijt. En vervanging kost een hoop geld. Dus zeker de  moeite waard om hier zorgvuldig mee om te gaan.

Recruitmentproces is niet alleen werving en selectie

Voordat je een vacaturetekst opstelt en een (social) media keuze maakt, moet je al kijken naar het proces binnen je eigen organisatie. Hoe wil je de nieuwe medewerker aan je organisatie binden. Daar ligt de sleutel tot het behouden van nieuwe medewerkers.

Want als een kandidaat belt en iemand aan de telefoon krijgt die eigenlijk geen tijd heeft voor vragen… Of het duurt veel te lang voordat de sollicitant een reactie op de sollicitatie  krijgt… Of de kandidaat voert twee gesprekken met verschillende mensen met dezelfde vragen… Of sollicitanten worden afgewezen op een onpersoonlijke en onprettige wijze. Het gebeurt zelfs dat sollicitanten helemaal niets horen! Dit heeft niet alleen effect op het behoud van nieuwe medewerkers, maar brengt ook schade aan de goede naam van je organisatie.

Zorgvuldig organiseren

Verwacht je een vacature? Start dan niet met het schrijven van een advertentietekst, maar met de organisatie van het hele proces van werven, selecteren èn binden. Kortom:

  • de collega die informatie verstrekt over het bedrijf en de vacature is geïnformeerd en heeft daarvoor voldoende tijd
  • de criteria waarop je gaat selecteren zijn doorgesproken
  • er is een taakverdeling tijdens de selectiegesprekken en de vragen zijn voorbereid
  • een eventuele afwijzing is zorgvuldig en persoonlijk opgesteld
  • het inwerktraject verloopt gecoördineerd (wie verstrekt de nieuwe collega welke informatie en wanneer) en duurt minimaal de proefperiode

Moeilijk?

GoFranky kan hierbij hulp bieden. En wenst veel succes met dit onderdeel van ondernemen door werkgevers!